Nasıl Çekildi III

Nasıl çekildi serisine 1x.com sitesinde yayınlanan aynı başlıklı bölümden bir fotoğrafı ve açıklamasını  dostlara yardımı olur diye yayınlıyorum. Çeviri için Jale Dalyan’a çok teşekkürler.
brin2Fotoğrafçı Brin çekimini şöyle anlatmış.
İçerik
Bu fotoyu memleketim yakınlarında çok güzel bir göl kıyısında çektim. Göl ve çevresi fotoğrafçılar için harika bir yer. Yılın her zamanında her hava koşulunda foto çekmek için oraya giderim. Bu sefer gittiğimde hava hala karanlıktı, ama yinede tripodumu kurdum ve fotoğraflamaya başladım. Hava gittikçe aydınlandı ve tam güneş çıkacakken gökyüzünde birçok renk oluşmaya başladı. Çok kısa süreliğine mor en belirgin renkti ve tam o sırada bu fotoyu çektim.

Resim
Bu resim Canon EOS 5D and Canon EF 16-35mm f/2.8L USM II lensiyle çekildi. Ayarlar: Focal (odak) uzunluğu: 16mm, aperture (foto mak. Işık almasını sağlayan küçük delik): f/22, objektif perde hızı: 15 saniye, ISO: 100. Bir de Tiffen ND 1.2 filtresi kullandım.

İşlem
Bu foto “Raw Format” ta çekildi. (Raw= ham, işlenmemiş)  ve daha sonra “Raw Camera”da dönüştürüldü ve sonrasında da Photoshop CS3’de işlendi . Gölde karşılaştığım bu eşsiz deneyimi vurgulamak için morun tonlarını çok azıcık abarttım. Biraz da ışık ve kontrastta iyileştirmeler yaptım.

Sonuç
Bence her foto çekiminde ışık ve renkler konusunda zaman harcamak önemli. Yeri bilmek yetmez, çünkü bu bilgi hava, mevsim ve ışık gibi çevresel faktörlerle değişir. Bu yüzden aklımdaki makinaya doğru zamanları ve ışıkları kaydederim, ki bazen bunu gerçek makinayla yapamam. Sonra da en uygun zamanı ve ruh halimi bulup çekerim.

İpuçları
İpuçlarım şöyle: 1) Manzara fotoları çekerken acele etmeden fotonun çekileceği anı yaşayarak çekmelisiniz ki daha sonra bakan kişi hem o sırada o yer nasıl görünüyordu görsün hem de sizing ruh haliniz neydi anlasın. 2) Resmi çekeceğiniz yerde bir sure geçirmek işe yarar. Çevreyi kompozisyonun içine taşımanıza yardımcı olur, hatta oranın belli başlı noktalatını gezin, tarihini öğrenin, böylece atmosfer tam olarak kafanıza girer ve farkındalığınız fotonuza yansır. 3) İşleme safhasında kendi deneyiminizi yansıtmak adına biraz rötuş (abartı) olabilir ama bu kesinlikle fazla olmamalıdır.
Ek bilgi: Göl İzlanda’da ….

Biyografi
http://brin.1x.com/“>http://brin.1x.com

Lutheran kilisesinde rahip J 12 yaşında ilk makinesi alındığından beri foto çekiyor. ..

Nasıl Çekildi II

_UZP1629Gün Işığında Uzun Süreli Pozlama

Uzun süreli pozlama tekniğinin en önemli yanı, hareketi yayarak, belirsizleştirerek soyut formlar oluşturmamıza olanak vermesidir. Örneğin bir deniz dalgası, bulutlar, akar sular veya hareketli nesneler bu etki nedeniyle gerçek formlarını kaybederler. Ancak hareketsiz nesneler ise net biçimde oluşabilir. Hele uzun pozlamada kısılmış diyafram açıklıkları kullanma ihtimali çok yüksek olduğundan net alan derinliği de çok fazla olmaktadır. Örnek bu fotoğrafta olduğu gibi en yakındaki merdiven tutamağı ile, Galata kulesi net olarak alınabilmiştir. Bende bu fotoğrafta uzun pozlamanın bu ikili etkisini kullanmayı denedim. Büyük şehrin karmaşasını yaratan hareketli nesneleri soyutlamak, ancak şehri betimleyen önemli figürleri net olarak bu soyutlanan nesnelerin varoluş mekanları olarak, soyut olana göre daha belirgin hale getirmek istedim. Ancak ışığın azaldığı saatlerde bu çekimi yapmak zordur. Hem doğal olmayan ışıklar işin içine karışır,  (floresan, gemi ışıkları, tungsten veya ledler) hemde hareketli nesneleri belirgin olmayan formlarda betimlemek zorlaşır. Bu nedenle çekimi güneş batmadan yapmayı denedim.

Ancak gün ışığında uzun süreli pozlamanın zorluklarının başında diyaframı ne kadar kısarsanız kısın uzun süreli poz oluşturmamanız gelir. Bu nedenle yoğunluk filtreleri ND (neutral density)  veya dereceli yoğunluk filtreleri (graduted neutral density) GND filtreleri kullanılır. Ben iki filtreyi de beraber kullandım. ND olarak 9 stop LCW marka filtreyi bunun üstüne 4 stop LEE  GND filtreyi birlikte kullanarak dereceli filtre ile yere göre daha fazla ışıklı olan gökyüzünün pozlamasını dengeledim, diğer filtre ile de daha uzun pozlama yapma imkanı sağladım.

Fotoğraf makinamı Manuel modda kullanarak pozlamayı ayarladım, en düşük iso seviyesini en kısık diyafram açıklığını belirledim. Sigmanın 10-20 geniş açılı objektifini kullandım. Netlemeyi yaklaşık 1 metre ileriye yaptım. Mekan olarak hareketliğinin farklı formlar verdiği Eminönünün balık ekmek tekneleri ile ünlü kısmını seçtim, merdivenler hem hareketi hemde duraganlığı içeren bir yapıdadır. Bazı nesneler hızla hareket ederken bazıları durur veya yavaşlar bu nedenle fotoğrafta tamamen belirsiz nesneler varken belirliliği de olan hareketli nesnelerde oluştu.

İzafi olan zamanı durağan ve hareketli oluşturmak, bunu istanbul gibi zamanın çok gerilerine giden bir şehirde tatmak ayrı bir zevkti.

Ekipmanlarım

Nikon D300S fotoğraf makinası, Sigma 10-20 Lens LCW 9 stop ND Fader Filtre Lee 4 Stop GND filtre, tripod, tetikleme kablosu

Fotoğraf çekim bilgileri İSO 100, F18, 15 saniye